Tuesday, July 30, 2013

החיים על פי סיזיפוס

Sisyphus - Animation by Jankovics Marcell


נתקלתי בסרטון האנימציה הזה כשניסיתי להסביר לבן שלי, יותם, מי היה סיזיפוס ומה הכוונה כשאומרים עבודה סיזיפית. סיזיפוס היה מלך ותחמן כרוני עד שנגזר לגלגל סלע כבד במעלה הר כעונש על מעשיו הנלוזים. סיזיפוס היה משקיע מאמצים רבים לגלגל את הסלע הכבד במעלה ההר רק כדי לראות אותו מתגלגל שוב במורד ההר ברגע שהגיע לפסגה...וחוזר חלילה עד הסוף המר. מיותר לציין שסיזיפוס נתפס כדמות טראגית ומושא לבוז, וכל העוסק בעבודה סיזיפית נחשב כעושה משהו מיותר, חסר ערך.

במהלך החודשים האחרונים אני עובר תהליך אימון אצל איש מיוחד במינו ושמו אלי שחף. את אלי פגשתי כאשר עבדנו שנינו במעבדות המו"פ של יבמ בחיפה...אבל מאז אלי עזב את יבמ והתמסר לאימון ואני עזבתי את יבמ והתחלתי דוקטורט באמ.איי.טי. יצרתי עם אלי קשר כאשר לימודי הדוקטורט עלו על שרטון והייתי זקוק לעזרה וכיוון בחיים. אלי נתן לי הרבה תובנות לגבי עצמי, ההחלטות שאני עושה, והמקום אליו הן מביאות אותי...אבל ישנם שני דברים שהפנמתי יותר מהשאר ואני מכנה אותם "החיים ע"פ סיזיפוס":

  1. החיים הם סדרה על מאמצים / נצחונות קטנים שאולי (ואולי לא) יובילו בסופו של דבר לנצחון גדול
  2. בתחומים מסוימים (רמז: החשובים באמת וזה משתנה מבן אדם לבן אדם) כדאי להיות שחקן ולא פרשן
אם נסתכל על שני העקרונות האלה דרך העיניים של סיזיפוס פתאום נראה שלא מדובר בטראגדיה אלא בנצחון, שאין סיבה לבוז אלא להערצה...כל אחד מאיתנו הוא סיזיפוס וכולנו מגלגלים אבן במעלה הר רק כדי לראות אותה (לפעמים) מתגלגלת שוב במורד ההר ואז לרדוף אחריה ולנסות שוב או פשוט למצוא אבן אחרת לגלגל במקומה. החיים הם סדרה של אבנים שאנחנו מגלגלים במעלה הר....לפעמים אנחנו והאבן מצליחים להישאר על פסגת ההר...אבל ברוב המקרים האבן מתגלגלת למטה ואנחנו נאלצים לנסות שוב. השינוי ביחס שלנו לסיזיפוס ולסיפור שלו נובע מהיכולת שלנו לשנות את נקודת המבט - מפרשן, כזה היושב מלמעלה ומתאר את מה שהוא רואה (איש מגלגל בחוסר הצלחה אבן במעלה הר), לשחקן, כזה שאומר לסיזיפוס "שב קצת בצד, חביבי, תנוח, תן לי לגלגל קצת" לוקח את האבן מתחיל לגלגל אותה במעלה ההר....השחקן מרגיש את כובד המשקל של האבן, את הטקסטורה שלה, את הריח של האדמה הדבוקה לאבן...הפרשן רק יכול לתאר איך סיזיפוס דוחף את האבן ואין לו שום שליטה על התוצאה. סיזיפוס המשיך לגלגל את האבן פעם אחר פעם במעלה ההר, וכל פעם הוא למד משהו חדש על עצמו, על האבן, ועל ההר. כל פעם שאנחנו עושים מאמץ קטן לקראת מטרה אנחנו לומדים משהו על עצמנו, על הדרך, ועל המטרה.

אתם מוזמנים לקרוא איך יישמתי את עקרון החיים ע"פ סיזיפוס כדי לעשות שינוי משמעותי בחיים שלי: הטרנספורמציה שלי


Side

No comments:

Post a Comment